VÆRD AT VIDE SOM PÅRØRENDE

GODE RÅD TIL HVERDAGEN: TIL DIG, DER ER PÅRØRENDE TIL EN MED ADHD

Er nøglen igen blevet glemt i døren, ligner vasken en swimmingpool efter opvasken, og bliver der ikke spurgt til, hvordan din dag har været? Hvorfor er det dog så svært, at ….

Kvinde og mand i bussen.
06. juli 2023

Copied

Inden du åbner op for godteposen og hælder dine frustrationer ud over din partner, ven eller et kært familiemedlem med ADHD, så tag lige en dyb indånding og husk på, at det, der kan virke åbenlyst og ”bare lige” for dig, ikke altid er så åbenlyst, når man har ADHD og en hjerne, der kører på højtryk.

 

Når det er sagt, er det helt okay at stille krav og have ønsker om at ændre nogle ting i hverdagen, hvis det ikke fungerer. Så længe du husker at tage højde for din nærmestes ADHD diagnose – så vil du finde ud af, at I faktisk kan opnå et rigtig godt samarbejde, når I bruger hinandens kompetencer bedst muligt. Og hvem ved, måske vil det lette på nogle af de frustrationer, du oplever i hverdagen. 

Her får du fem gode råd til hverdagen og jeres samarbejde: 

1. ACCEPTÉR SITUATIONEN OG DIAGNOSEN

 

Lige meget hvad du gør, tænker og siger, så vil ADHD være en faktor i jeres relation. Og det er du nødt til at acceptere. Der vil formentlig opstå situationer i hverdagen, hvor I misforstår hinanden, situationer, hvor du mistolker din nærmestes reaktioner og situationer, hvor det hele virker lidt håbløst. Og det er helt normalt – og ikke mindst helt okay. Når I accepterer, at ADHD bliver en spiller i jeres hverdag, kan I sammen arbejde ud fra og med det og indrette hverdagen med det udgangspunkt.

2. SE JER SOM ET TEAMWORK

 

Personer med ADHD er ofte meget kreative, idérige og har en stærk drivkraft, når de er motiverede for en opgave. Det kan være kvaliteter, du måske ikke selv har. Til gengæld er du måske struktureret, mere realistisk og god til at risikovurdere. Brug derfor jeres kompetencer der, hvor det giver bedst mening. Måske er det dig, der tager initiativ til at lave et skema med en madplan, og din nærmeste, der kommer med input til retter. Hvis I er i et parforhold, er det måske dig, der har overblikket over jeres økonomi, mens din partner er ansvarlig for at finde spændende destinationer til jeres næste ferie.

3. ANERKEND DE GODE INTENTIONER

 

Vi har alle sammen brug for at få at vide, at vi gør det godt, hører til og er elsket af andre, men personer med ADHD kan særligt have brug for den form for anerkendelse. Flere med ADHD har det til fælles, at de hurtigt opfatter andres kommentarer som kritik. De kan føle, at det er svært at leve op til de forventninger, omverden har til dem. Og selvom de gør deres bedste, er resultatet ikke altid lige tilfredsstillende. Derfor er det særligt vigtigt at have fokus på de positive ting, når I kommunikerer. Det øger både selvværdet og skaber motivation for at udføre opgaver.

Som pårørende kan du derfor overveje, hvordan du irettesætter eller italesætter de ting, der er frustrerende for dig. Undgå at pege fingre, men hold en positiv tone. Fokusér først på det gode, husk intentionen bag, og tal derefter sammen om, hvordan I kan håndtere situationen bedre næste gang. 

4. TAL OM TINGENE

 

Det kan måske lyde banalt, men det er vigtigt at få talt sammen om de ting, der fylder i hverdagen. Som pårørende kan det fx være en hjælp at få din nærmeste med ADHD til at sætte ord på:

 

  • Hvad har gjort det til en god dag?
  • Hvad har gjort det til en mindre god dag? 
  • Hvilke opgaver, har du svært ved at håndtere?
  • Er der opgaver, du ønsker at have (mere) ansvar for?
  • Hvordan kan jeg gøre noget lettere for dig i dag?
  • Er der noget, du ville ønske, jeg havde gjort anderledes i dag? 

5. SKAB BALANCE I ENERGIREGNSKABET

 

Personer med ADHD har typisk et anderledes energiforbrug, og de bruger ofte mere energi på visse ting, end andre mennesker gør. Det kan betyde, at de løber tør for energi, inden dagen er omme, og har svært ved at mærke, hvornår det er tid til at tage en pause. Du kan derfor hjælpe din nærmeste ved at skabe struktur i hverdagen og inkorporere pauser i løbet af dagen. På den måde undgår din nærmeste med ADHD at føle skyld over at trække sig for en stund, og du undgår irritation over at være efterladt med opgaverne alene. 

ADHDogLivet.dk er udarbejdet af Takeda Pharma A/S og valideret af psykiater Sune Puggaard Vogt Straszek. Artiklerne på sitet er udarbejdet i samarbejde med psykiaterne Charlotte Jokumsen, Jakob Ørnberg og Bo Bojesen.

IVRIG EFTER MERE VIDEN? LÆS OGSÅ

VÆRD AT VIDE SOM PÅRØRENDE

HEY … HUSK LIGE DIG SELV

Til dig, der er pårørende til en med ADHD.

 

Når en af dine nærmeste bliver diagnosticeret med ADHD, kan du også som pårørende opleve at blive ramt af en strøm af følelser og reaktioner. Og har du ikke været vant til skema og struktur, så bliver du det i hvert fald nu – og det kan godt være en stor omvæltning i hverdagen.

Læs artiklen
VÆRD AT VIDE SOM PÅRØRENDE

HEY … HUSK LIGE DIG SELV

Til dig, der er pårørende til en med ADHD.

 

Når en af dine nærmeste bliver diagnosticeret med ADHD, kan du også som pårørende opleve at blive ramt af en strøm af følelser og reaktioner. Og har du ikke været vant til skema og struktur, så bliver du det i hvert fald nu – og det kan godt være en stor omvæltning i hverdagen.