Børn og ADHD

ADHD OG ADD I SKOLEN

Mange børn med ADHD kan sagtens gå på en almindelig skole i en helt almindelig klasse. Og det brede fællesskab kan på flere måder være rigtig godt for barnet. Alligevel er der nogle situationer, der kan være særligt udfordrende for barnet – og for dig som forælder. 

Far og søn spiller bordtennis.
06. juli 2023

Copied

Med ADHD eller ADD følger mange positive egenskaber. Dit barn kan fx være meget kreativ eller god til at fordybe sig i interessante emner og projekter. 

cite-icon

Det bedste ved at have ADD er, at jeg er god til at lave sjov med mine venner, og jeg er virkelig kreativ. Hvis der er noget, som jeg godt kan lide, fokuserer jeg på det virkelig meget, indtil jeg har lært det godt at kende

Fortæller 11-årige Noah med ADD i bogen ’Der er ALT for meget i mit hoved’ af Manu Sareen.

Men der er også en bagside af medaljen. For når man går i skole, forventes det som regel, at man bl.a. kan finde ud af at:

 

  • Sidde stille i længere perioder ad gangen 
  • Tage imod en besked og udføre den 
  • Lade andre komme til orde, selvom man selv sidder med svaret
  • Håndtere mange skiftende aktiviteter i løbet af dagen
  • Passe på sine ting
  • Håndtere støj fra andre elever

 

… og det er lige præcis nogle af de ting, der kan være særligt udfordrende med en ADHD eller ADD-diagnose i rygsækken. 

FORÆLDRENES ENDELØSE BEKYMRINGER

 

Som forælder til et barn med ADHD eller ADD kan du opleve, at skolen er lidt ekstra udfordrende for dit barn. Det kan være, at dit barn forstyrrer i timerne, har svært ved at udføre en opgave, hvis den ikke virker interessant nok eller har svært ved at indgå i sociale relationer med de andre børn. Og det kan selvfølgelig give anledning til bekymring. ”Har mit barn venner?”, ”bliver mit barn skældt meget ud?”, ”hvordan klarer mit barn sig i skolen” og ”kommer mit barn mon til at gennemføre folkeskolen?”. Heldigvis er der gode muligheder for at ændre lidt på rammerne for sit barn i folkeskolen, så det bliver lidt lettere og mere attraktivt at gå i skole, selvom man har ADHD. Man kan fx: 

 

  • Søge om støttepædagog til barnet
  • Sørge for at barnet har en plads blandt de elever, der er bedst til at koncentrere sig
  • Give støjreducerende hovedtelefoner til barnet, når det skal løse en opgave
  • Sørge for at barnet har adgang til et tomt lokale, mens det fx skal læse eller løse en opgave
  • Hjælpe barnet med at igangsætte en leg med de andre børn
  • Lade barnet få lidt flere pauser i løbet af dagen.

 

Det bliver lettere for lærere og pædagoger at hjælpe dit barn, hvis de kender til ADHD-diagnosen. Oplever du, at dit barns lærere eller pædagoger ikke har nok viden om ADHD, kan du fx dele disse 25 gode råd til lærere og pædagoger med dem:

 http://adhd.dk/kiknumoduler/m3/course/da/assets/8b8e3acb0810892e1001ab5bb299c844bad06b9a.pdf

TAL PÆNT OM ADHD 

 

Vi lærer børn, at de skal tale pænt, men det er også vigtigt, at I som familie taler pænt om ADHD. Nogen har tendens til at tale om ADHD på en negativ måde, og som en lille svamp suger børn straks den stemning til sig. En positiv tone om ADHD kan altså hjælpe barnet til ikke at føle sig forkert eller anderledes. 

 

Det betyder ikke, at I ikke kan tale om udfordringerne ved ADHD. Det er bare vigtigt, at I også taler om, hvordan I sammen kan overkomme dem og husker også at rette søgelyset mod de fordele, der kan være ved at have ADHD, når man er barn. 

 

Man kan fx være en rigtig god legekammerat, da man med sin livlige fantasi og legende tilgang er god til at finde på sjove lege med de andre børn. Andre fordele kan fx være:

 

  • Stor kreativitet
  • Idérighed
  • Evnen til at hyperfokusere på spændende ting 
  • Et højt energiniveau 
  • Stærke følelser – fx ekstrem glæde 

 

Der er selvfølgelig også benspænd ved fx at have et højt energiniveau og stærke følelser, men hvis et barn ofte bliver skældt ud, råbt ad eller irettesat, skaber det gang på gang nederlag for barnet. Og det kan slide på deres selvværd. Overvej derfor dit ordvalg og tone, når du taler om ADHD med dit barn. 

 

Læs mere om vigtigheden af at rose dit barn her.

Det bliver lettere for lærere og pædagoger at hjælpe dit barn, hvis de kender til ADHD-diagnosen.

TAL ÅBENT OM ADHD

 

Hold kæft et uopdragent barn!”. Hvis du vil undgå, at dit barn omtales negativt, og klassens forældre tvivler på dine opdragelsesevner, kan det være en rigtig god idé at tale åbent og ærligt om dit barns ADHD-diagnose. Særligt i skolen. Jo mindre folk ved, jo lettere er det at finde sin egen overbevisning og opdigte historier om dårlig opdragelse eller temperamentsfulde børn. 

 

Fortæller du skolen og ikke mindst klassens forældre, at dit barn har ADHD, giver du dem faktisk et redskab til at forklare deres egne børn, hvorfor dit barn nogle gange er lidt udfordret, og at det ikke selv kan gøre for det. På den måde kan de andre børn også få en bedre forståelse af, hvordan de kan tage hensyn. 

 

Med åbenhed er det også lettere at sætte rammerne for skolen og legeaftalerne, så det passer bedre til dit barn. Og det giver den fordel, at dit barn bliver sjovere og nemmere at lege med uden at blive klandret for at være en ”møgunge”.

 

Det kan godt være lidt sårbart at tale åbent om dit barns ADHD, men jo mere du deler, jo mere forståelse vil du formentlig blive mødt med. 

DU KAN GODT

 

Det er ikke kun inden for hjemmets fire vægge, at tonen omkring ADHD skal være opmuntrende. Lærerne og pædagogernes tilgang er også afgørende for dit barns faglige og sociale kompetencer.

cite-icon

Jeg har haft mange lærere, der har støttet mig. Det har altid været rart, hvis en lærer har hevet fat i mig og sagt ’du kan godt’

Fortæller 13-årige Oliver i bogen ’Der er ALT for meget i mit hoved’ af Manu Sareen.

En god dialog og et godt samarbejde er derfor vigtigt, når I skal finde ud af, hvad dit barn har brug for i løbet af skoledagen. På ADHD-foreningens hjemmeside har de lavet et forløb om børn i skolen, hvor du bl.a. kan se videoer, hvor forældre til børn med ADHD, fortæller om deres oplevelser og giver god råd. Se videoerne her.

SKAB TRYGHED FOR DIT BARN

 

Alle børn har brug for tryghed, og har man ADHD, er behovet endnu større. Det gælder også, når der skal dannes nye venskaber. Lærere og pædagoger spiller derfor en vigtig rolle, da de kan være med til at skabe tolerance og accept i klassen. Som forælder kan du også tale med fagpersoner på skolen om, hvordan du kan bidrage til et godt fællesskab i klassen. 

cite-icon

Tryghed er noget af det, der har betydet meget for mig. Det betyder noget at vide, at lærerne ikke ser mærkeligt på mig, men at de ser mig som alle andre

Fortæller Andrea på 11 år i Manu Sareens bog ’Der er ALT for meget i mit hoved.

Forskning viser, at børn med ADHD har sværere ved at danne og holde fast i sociale relationer. Det hænger ofte sammen med, at de sociale spilleregler kan være svære at forstå for børn med ADHD, og at deres adfærd ikke passer ind i de andre børns sociale fællesskaber. 

 

I podcasten ’Livet med ADHD’ fortæller 31-årige Stefan og 33-årige Louise om deres egen barndom med ADHD, og hvorfor det dér med relationer var så svært. De følte sig bl.a. både holdt udenfor, forkerte og som dårlige venner. 

Lyd til podcasten her

DU ER IKKE SUPERHELT ELLER -HELTINDE 

 

… men du er forælder. Og det er ofte endnu bedre. Med kendskab til diagnosen kan I som forældre sørge for, at skolen sætter ind allerede fra start og dermed hjælpe barnet til at undgå de endeløse nederlag.

 

Det er umuligt at skåne sine børn for al smerte, selvom man ville ønske det. Og nederlag og dårlige oplevelser skal der nok komme. Det gælder også for børn uden ADHD. Men du kan acceptere diagnosen og sætte klare rammer, regler og strukturer for dit barn. Så er I allerede rigtig godt på vej til en god hverdag og ikke mindst skolegang med ADHD. 

 

 

ADHDogLivet.dk er udarbejdet af Takeda Pharma A/S og valideret af psykiater Sune Puggaard Vogt Straszek. Artiklerne på sitet er udarbejdet i samarbejde med psykiaterne Charlotte Jokumsen, Jakob Ørnberg og Bo Bojesen.

IVRIG EFTER MERE VIDEN? LÆS OGSÅ

BEHANDLING AF ADHD

BEHANDLING AF BØRN MED ADHD

Som forælder vil man bare gerne gøre det rigtige for sit barn. Har dit barn ADHD, og er medicinsk behandling kommet på tale, er det naturligt, at der melder sig en masse spørgsmål og bekymringer. 

Læs artiklen
BEHANDLING AF ADHD

BEHANDLING AF BØRN MED ADHD

Som forælder vil man bare gerne gøre det rigtige for sit barn. Har dit barn ADHD, og er medicinsk behandling kommet på tale, er det naturligt, at der melder sig en masse spørgsmål og bekymringer. 

BEHANDLING AF ADHD

SKAL MIT BARN HAVE MEDICIN MOD ADHD?

"Er det for hans skyld, at vi giver ham medicin, eller handler det om, at vi som forældre ikke kan håndtere hans symptomer og derfor vil ’fjerne’ dem?”. De spørgsmål knagede i et forældrepars hjerne, da de overvejede medicinsk behandling til deres barn med ADHD.

Læs artiklen
BEHANDLING AF ADHD

SKAL MIT BARN HAVE MEDICIN MOD ADHD?

"Er det for hans skyld, at vi giver ham medicin, eller handler det om, at vi som forældre ikke kan håndtere hans symptomer og derfor vil ’fjerne’ dem?”. De spørgsmål knagede i et forældrepars hjerne, da de overvejede medicinsk behandling til deres barn med ADHD.

Min rolle som forælder

AT VÆRE FORÆLDER MED ADHD: FIND STYRKEN I DINE SVAGHEDER

Madpakken skal smøres, beskederne på Aula/Forældreintra skal besvares, spisetiderne skal overholdes. Og nå ja, så skal der også lige pakkes til lejrturen i morgen, købes nyt regntøj og bages pølsehorn - for dem lovede du jo i stor iver til sidste forældremøde, at du ville bage til hele klassen. Har du glemt det…? 

Læs artiklen
Min rolle som forælder

AT VÆRE FORÆLDER MED ADHD: FIND STYRKEN I DINE SVAGHEDER

Madpakken skal smøres, beskederne på Aula/Forældreintra skal besvares, spisetiderne skal overholdes. Og nå ja, så skal der også lige pakkes til lejrturen i morgen, købes nyt regntøj og bages pølsehorn - for dem lovede du jo i stor iver til sidste forældremøde, at du ville bage til hele klassen. Har du glemt det…?